Botswana, Zimbabwe deel 2

Nu mijn tentamens zo goed als klaar zijn: deel 2!

Na de safari werden we naar een andere camping gebracht: uitzicht vanaf het zwembad op de Chobe (rivier), borden: pas op voor nijlpaarden en krokdillen overal, wrattenzwijnen, eekhoornsen bavianen op het terrijn GEWELDIG! We mochten kiezen op welke plek we wilde staan : nummer 13. Deze plek was helemaal achterin, en bleek uitzicht te hebben op de Chobe (de rivier). Vanaf hier kon je af en toe nijlpaarden, hagedissen, buffels en olifanten zien!'s Avonds gingen we dus een safari-cruise maken, maarnatuurlijk moest er wel eerst gezwommen in het zwembad worden, waar we noodnormaal een nijlpaard zagen aan de overkant van de rivier! Erna waren er meer serieuze dingen die geregeld moesten worden: een braai! Na in elke supermarkt in de buurt gezocht te hebben hadden we geen succes, waarop we uiteindelijk verschillende bouwmarkten (lees: stukken ijzer en hout op de grond) zijn af gegaan. Op het einde gaven we het bijna op, toen iemand zijn braai aanbood. We stapte in zijn bakkie en gingen naar een andere lodge waar hij werkte. Erna bracht hij ons, en de halve olieton op poten naar onze lodge toe. Maar, eten was natuurlijk ook nodig, maar eerst moest er gepint worden. Dit klink een HEEL stuk makkelijker dan het is! Nergens lukte het! Gelukkig konden we na lang te zeuren iets krijgen in de supermarkt, dit was uiteindelijk net genoeg voor de safari. Helaas duurde het allemaal wel erg lang, dus ben ik maar naar de lodge gelopen om die man te vertellen dat de rest iets later kwam, again: makkelijker gezegd dan gedaan. Ik liep maar heen en weer, en was al bang dat ik zo'n 'ik kan ze niet herkennen, ze zijn allemaal hetzelfde' persoon was. Gelukkig bleek later, toen de rest er ook was, dat het een ander persoon was. Fjoeew!

Als je de foto's hebt gezien weet je het eigenlijk wel al: de cruise was geweldig! Met Namibie aan de ene kant, en Botswana aan de ander gingen we 'op jacht' naar dieren. Samen met een stel uit Nigeria en wat locals die zin hadden om mee te gaan. De man die ons had gebracht ging uitendelijk toch ook mee, en wist erg veel van alles af! Apen, bizons, een hagedis, krokodillen, een adelaar, nijlpaarden, olifanten olifanten en oh ja: olifanten! Tussendoor mochten we nog op een heel luxe hotel daar op het water, erg leuk!

's Avonds toen ik terug bij de tent kwam na het douchen zei Bart opeens: 'Ik zag net een olifant (een paar meter van onze tent achter een hek)!!' dus dat had ik dan helaas weer gemist. Maar, na het braaien hoorde we opeens iets: takken werden gebroken--> een olifant! Gelukkig zagen we hem na een tijdje! We zijn uiteindelijk met een matje voor het hek gaan zitten, en hebben er een flinke tijd naar gestaard. Lucky number 13! Al hadden we bijna niet zo'n geluk toen de olifant een schijnbeweging maakte om aan te vallen. 's Avonds konden we lekker slapen, al wordt je natuurlijk helemaal gek van het geluid vandie hippo's de hele tijd...;)

De dag erna gingen we redelijk laat naar ons uiteindelijke doel: the Falls. Het duurde helaas een hele tijd voordat we iets te pakken hadden, uiteindelijk gingen we met een taxi richting de grens. We liepen de grens over, wat erg leuk is bij het invullen van de formilieren: wijze van transport: vliegtuig, auto,.. other: by foot.Vanaf daar hadden we een hypermoderne taxi (of, was het ergens in de jaren 60) richting de victoria falls. We werden weer keurig afgezet bij een camping. Daar ontmoette we 's avonds iemand die al een paar maanden in dat hostel zat, die aanbood onsmee te nemen naar de watervallen, uhm : JA! We namen een taxi (met 2 mensen in de kofferbak) naar een geheime ingang, waar we eerst over wat doornstruiken heen moesten stappen. Pas op voor nijlpaarden en korkodillen zei hij nog: jikes! Hij bracht ons naar de rand van de waterval, waar je het horode stromen en het water voelde. Een leuke eerste ontmoeting met de watervallen!

Het begin van de dag hebben we niet veel gedaan, maar het eind van de dag deste meer! Dezelfde jongen bracht ons naar de Zambezi (rivier), om er even een drankje in te doen. We liepen er heen en kwamen van die Boab-bomen, enorm grote dingen, tegen. Natuurlijk moest daar in geklommen worden (al was het met knikkende knietjes)! Erna liepen we nog langs de grootste boom van Afrika of de wereld ofzo, geen idee maar hij was enorm! Dit allemaalmet een tandenpoets stokje in onze mond. Erna was het zo ver: we zagen de Zambezi! De stroming was af en toe wel een beetje sterk, en er zat een krabmaar dat kon de pret zeker niet drukken. Hoewel ik geen bier drink moest en zou ik natuurlijk wel even een slokje Zambezi in de Zambezi drinken: check! Ondertussen was Tim ook aangekomen.

Dedag erna hadden we even een dagje op te relaxen met een bootje op het water. Al moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat het op de Zambezi was, het water behoorlijk ruig was, je een helm aan moest en het gewoon raften was;) Eerst moesten we op de stenen naar beneden, waar ik niet zo'n held in ben en dus blij was toen we eindelijk in het bootje zaten. En toen gingen we, onze boot voorop, op naar de eerste stroming. We bleken natuurtalenten te zijn, al waren we aan het juichen na een stroming omdat we heb gehaald hadden maar bleek dat we Tim verloren waren. Maar, toen kwamen de '3 stiefdochters' en erna de 'schoonmoeder', ja.. daar ging het fout. Bij de laatste kantelde onze boot om, great! Enkele minuten later zagen we een krokodil, iets minder geweldig. Een tijdje later kwam er een stroom waar andere voor ons aan de linkerkant langs gingen, maar onze gids zei: jongens: wij gaan er rechts langs en jullie zien zo wel waarom. Toen we er langs waren zagen we waarom: aan de rechterkant stond een sterke stroming naar een steen toen, en die mensen kwamen er maar niet vandaan. Toen ze eindelijk een beetje weg waren gekomen, viel de boot om. Dus, wij waren blij met onze gids die er allemaal net iets meer vanaf leek te weten. Erna vielen we nog een keertje in het lekkere warme water, geen probleem:) Toen we aankwamen met enorm moeie armen na een hele dag raften kwam het leukste deel.. omhoog klimmen. Helaas werkte mijn longen niet echt mee (was weer lekker aan het piepen), waardoor ik als laatste aankwam en het lekker rustig was bij het eten;)

's Middags was het tijd voor: de watervallen. Maar dat komt wel in deel 3;)

Yes! Eindelijk!
Goed dat je er nog maar eentje hoeft!
Ik was heel benieuwd naar de rest van de verhalen.
Grappig weer. En weer veel lol gehad, merk ik al.
Bij dat piepen kan ik me wel wat voorstellen! ;)

mama

Echt een geluksgetal! Wat zagen jullie weer veel! Super, zeg!

mama

Hi, hi, lekker rustig bij het eten... waren ze al klaar?
Of kon jij geen pap meer zeggen?

mieke

Gossiemijne wat een spannende avonturen!!!!
Blij dat jullie allemaal ongeschonden terug zijn.
Maar wel veel leuker dan een busreisje naar de costa.
Laatste tentamens. Ook wat treurig, loop SA avontuur ten einde.Maar je hebt zo veel gedaan en beleefd, dat kan niemand je meer afnemen.
Ik ga verhaal nog eens lezen. Doe ik altijd met je verhalen.

opa

Liebe Eva, dann weiterhin viel Kraft, Mut und Durchhaltevermögen, möge Dir das alles gut gelingen. Für Dich einen schönen ersten Advent und liebe Grüsse von Opa