Soweto, het voortrekkersmonument de Zoo en nog veel meer!

Ik heb weer even tijd gevonden om iets op mijn blog te schrijven, de afgelopen dagen ben ik namelijk erg druk geweest. Zo zijn we vrijdag naar Soweto geweest en erna uit gegaan, zaterdag naar het voortrekkersmonument, de union buildings (bestuursgebouw) en uit geweest en zijn we vandaag naar de dierentuin in Pretoria gegaan.

Soweto heeft een andere indruk op me achtergelaten dan ik had verwacht. Ondank dat de meeste huizen in dat gebied totaal verschillen van de huizen die wij gewend zijn ben ik hier niet van geschrokken. De meeste mensen wonen in een redelijk onderhouden en schoon huis. Er zijn wel een aantal mensen die wel in echte krotten wonen maar dit is omdat ze geen sociale woning van de staat willen, omdat ze dan te ver van hun werk wonen. In dit stadsdeel hebben we onder andere een aantal musea bezocht, deze foto's staan al op mijn blog. Het was erg indrukwekkend om meer over de apartheid en opstand te weten te komen. Hiernaast zijn we ook nog naar het Nelson Mandela huis geweest (waar ik onder andere heb geleerd dat hij vroeger een bokser was en dat zijn vrouw in het guinnes book of records staat omdat ze 2 keer first lady is geworden met een andere man)

Het leukste wat er die dag is gebeurd was wel tijdens de luch! Toen we aan het eten waren in een restaurantje in Soweto kwamen er opeens muzikanten binnen, die natuurlijk geld wilde. Ze brachten het echter heel leuk en probeerde ons iets bij te brengen van 'hun' cultuur.Tijdens hun eerste nummer stond er opeens een oude man op van zijn tafel en begon mee te dansen en te zingen. Toen de muzikanten na een aantal nummers weg wilde gaan hield deze man ze tegen en wilde hij nog een nummer horen. Iedreen moest van hem staan en meedoen, wat erg gezellig was!

Zaterdag zijn we op eigen houtje met gehuurde auto's (20 euro per dag) naar het voortrekkersmonument geweest. Ik had hier nog nooit van gehoord maar deze mensen hebben zuid-afrika 'bevrijd' van de Zulu's. Het was een super mooi gebouw, maar ik vond het nogal dubbel. De geschiedeins werd maar van kant verteld waardoor het behoorlijk lijkt op propaganda (de voortrekkers hebben dit monument ook zelf laten bouwen). In het gebouw liep oop een groep amerikanen rond die het er met elkaar over hadden hoe goed de voortrekkers wel niet gehandeld hebben waarom Tom zei: Nou, er zijn wel een hele hoop slachtoffers gevallen. Een vrouw reageerde daarop met: So? Thats what we did in America too...

Erna zijn we naar the Union Buildings gegaan wat heel erg mooi is! Ik weet nu ook eindelijk hoe die rare vogels heten die hier op de campus lopen! 's avonds zijn we weer uit geweest en heb ik eindelijk de Soki gedanst, dit is een typische dans van de (blanke) Afrikaners. Het lijkt een beetje op stijldansen maar het zijn erg strenge leraren:p

Vandaag ben ik dus naar de dierentuin geweest, volgens mij heb ik in de 300 foto's, dus hetwas erg mooi daar! We zijn er heen geweest met een taxibusje. We hielden er 1 aan voor onze poort (die eigenlijk de compleet andere kant om ging) en hij bood aan ons naar de Zoo te brengen. Deze busjes rijden normaal vaste routes, en de chauffeur gooide de klanten die hij in zijn busje had zitten eruit! Hij gaf ons zijn telefoonnummer zodat we heb konden bellen als we opgehaald wilde worden. Van nu af aan kunnen we hem altijd bellen als we ergens heen willen, dus we hebben zowat een prive chauffeur;)

Ik moet zeggen dat ik me hier nog geen enkele keer onveilig heb gevoeld! iedereen is telkens super aardig geweest en probeert een gesprek met je aan te knopen. Heel anders dan in Nederland! Het weer is hier ook super! Ik heb de afgelopen dagen overdag in shirtjes rondgelopen. Alleen 's avonds wordt het snel erg koud. Het eten is hier ook prima, dus eigenlijk heb ik niets te klagen hier!:D

Reacties

Reacties

mama

Zo, al veel gezien en gedaan! Leuk.

Erika

Leuk geschreven, ik zie zo voor me hoe die man de anderen uit het busje stuurt !
Blijven schrijven he, zo weten we precies wat je allemaal meemaakt, we kijken al uit naar je blog over de eerste studie dag.
xxx

Ferry

Je zit bepaald niet stil. Had je nog een internationaal rijbewijs meegenomen???
benieuwd hoe het op je eerste studiedag gaat.

danielle

Leuk om allemaal te lezen joh!! Ik ga je zo goed volgen het komende half jaar:)

Opa aus Belgien

Hallo Eva.
mooi zo, groetjes van opa

Opa Hollemans

Eva, mooie foto's en een goed verhaal, groetjes

Zina & Ted Brandt from Canada

Hi Eva I'm so happy for you that you see other countries the way they should be seen. There is a reason for everything and once you see it with their eyes, youbegin to accept and understand that its beauty.

Love Zina & Ted

Zina & Ted Brandt from Canada

I Added Google Chrome and it worked right away to enlarge all your lovely pictures.

Love Zina & Ted Brandt

Wendy

Hoi Eva,
Leuk verhaal en volgens mij begin je je al een aardig 'thuis' te voelen ;-) Wanneer beginnen je colleges?
Geniet ervan! X

Eva

Hee!

Vandaag zijn ze al "begonnen" op de afrikaanse manier. Half 8 zat ik klaar voor afrikaans, maar er was niemand, half 9 zat ik klaar voor sociologie en er was ook niemand.. Toen ben ik een aantal keer van het kastje naar de muur gestuurd en nu ben ik al weer iets verder gekomen gelukkig.

Thuis voel ik me hier zeker wel ja:) De tijd gaat erg snel hier...

Groetjes!

mama

Morgen lukt het vast beter!

oma

Hallo Eva
Te hopen dat vandaag alles in orde komt, valt niet mee
he zo vroeg les.
Vandaag ga ik naar De Panne voor een dagje naar tante Erika.
Groetjes, oma xxx

Sander en Dayenne

Eeeeef!
Leuk dat je het daar zo leuk hebt.
Mis je de kaassouffles al? haha.
Wij missen jou nu wel hoor, zijn al vanaf 7 uur aan het werk, maar er is nog niemand.
We willen weer met je stappen!!! Dus kom maar gauw terug!

Veel plezier daar nog. Kusss.

Eva

Aaaah,
komen jullie maar hierheen! (en breng dan wat kaassouffles mee:p) Je kan hier ook prima stappen hoor, beter dan in Rotterdam..
Werkse nog guys!

Liefs

Mieke

Weer hele mooie foto's.
Als ik geld genoeg had....kwam ik met stapel kaassoufflees. Lijkt me heel erg mooi daar. En zon :)

sander en dayenne

de kaassouffles liggen al bij TNT dus als je geluk hebt, krijg je ze via de post ;p en dat stappen gaan we zeker doen, maar daar is nog de vraag, ff sparen hahaha.......

veel plezier en liefs je ALLERLEUKSTE COLLEGA"S

oma

Hallo Eva

Mooie foto's , groetjes oma

Sheena

Eeeef!!!!
haha volgens mij is het in afrika echt super leuk als ik de verhalen hoor. Nou zaterdag demo met zn 5e, zeg nog wel hoe het is gegaan. have fun nog in afrikaaa

kus sheenaa

stefanie

eefje!

Echt heel erg leuk om je verhalen te lezen.
Ik ga je zeker volgen.
Zaterdag is maurits beste paard van het jaar geworden, maar dat had je vast al gelezen.
We zullen je van alles op de hoogte houden via facebook en je blog.

Veel plezier en geniet ervan.

Liefs steef

Eva

Hee chickieeees!

Ja wist ik al, braaf mn mond gehouden;)
Maar ik wil foto's zieeeen!

Hoe gaat het daar allemaal verder?

Liefs

oma

Hallo Eva.

Het zal best zwaar zijn om aids patiënten te verzorgen.
Mooi dat je die cursus kan volgen.
Succes met je toetsen.
groetjes oma xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!